miercuri, 14 mai 2008

Fotografia, un reper estetic


Sondajele artistice actuale subliniaza aderarea masiva a publicului la genul de pictura usor descifrabila, la pictura figurativa. Specialistii afirma ca aceasta constatare subiectiva, este datorata in primul rand lipsei de interes pentru initiere.

Preferinta marelui public pentru notiunea de frumusete traditionala (pictura care reproduce cat mai fidel realitatea) este atat de mare incat s-a constatat ca fotografia artistica are tendinta sa ofere o alternativa temporara, fata de opera picturala. Este adevarat ca cel mai indemanatic, talentat si migalos pictor nu va reusi sa realizeze o reproducere atat de precisa a realitatii asa cum o poate face un "click" fotografic.

Mai mult, odata cu evolutia tehnologica pe plan mondial, o camera foto de serie este capabila sa "inghete" imaginea foarte rapida a "zborului", care se desfasoara intr-o fractiune de secunda...Poate sa redea frumusetile pline de informatie ale vietii cotidiene sau poate sa surprinda imagini inedite situate la distante fata de obiectivul aparatului.

Avand un caracter documentar, stiintific sau utilitare, fotografia a dobandit cu timpul o pondere universala, insotindu-l pe om in adancul oceanelor, in vazduhurile nesfarsite ale cosmosului, sau in universul fascinant al microcosmosului.

Pentru a realiza o imagine plastica, pictorul cauta sa patrunda in adancul formelor reale, prelucrandu-le sintetic. Uneori pictorii ajung la simboluri care amintesc prin imaginea lor de forma initiala a realitatii. Alteori, forma este atat de abstracta incat privitorului ii sunt necesare cunostiinte specifice acestei discipline.

Folosind ca mijloc de comucicare limbajul picturii, bazat pe forma si culoare, artistul contemporan experimenteaza procedee si tehnici moderne ce la prima vedere au un aspect neobisnuit, extravagant. Aceste situatii inedite faciliteaza lansarea unor noi exprimari estetice, a unor noi formule de exprimare pe care pictorul le parcuge fara sa stie de la inceput precis in ce directie merge si nici unde va ajunge.

Fiind prin definitie un vizionar, pictorul strabate cu orice sacrificiu, realizarea unui ideal care vine de la o forta mai presus de a sa, careia nu i se poate impotrivi indiferent de situatiile la care este supus. Iata de ce evolutia limbajului artistic a fost totdeauna cu cel putin un pas inaintea realitatii contemporane.

Neputand tine ritmul cu noutatea limbajului modern al picturii, marele public si-a indreptat preferintele catre o reprezentare mai usor accesibila : fotografia artistica, arta care pune in valoare frumosul natural, transforamandu-l in frumos artistic...

Niciun comentariu: